onsdag 18 april 2012

Dessa backar!

Igår körde jag lite backträning, Lidingö Ultra närmar sig nämligen och jag behöver dels mera benstyrka dels bättre backteknik. Kände det under FN- loppet i söndags; banan var underbart kuperad och gav försmak på vad som väntar nästa helg! Jag värmde upp och körde sedan flera repetitioner i en ca 150 meter lång och någorlunda brant backe. Det var jobbigt men kul trots regn, snö och hagel som avlöste varandra.
Jag försökte springa lätt och mer på framfoten än på hälen och för att få in rätt teknik startade jag med lite löpskolning och 3 st stegringslopp.
Resultatet blev att vaderna fick jobba mer än vanligt och det gav en del mjölksyra!
Idag kör jag cirkelträning. Vad gör du idag?


Backen på Löt återvinningsstation ser lockande ut?

1 kommentar:

  1. Hej Magdalena,
    Bara en fundering, men om du har nära till Ryssbergsbacken är väl den ett ypperligt alternativ för backträning, eller? Själv kör jag två varianter av backträning: 1) Backintervall med stavar i den branta långa Vilstabacken (Eskilstuna) en gång i veckan. Kanonträning där du även får med bål och armar och framförallt syreupptagningsförmågan. Sedan går jag alltid baklänges ner, vilket innebär excentriskt träning av vader och hälsena. OBS! Testa inte detta innan Lidingö Ultra, för du kommer garanterat ha träningsvärk i en vecka. 2) Annars kör jag löpintervaller i lång sluttande backe typ var tredje vecka, då jag även kan träna nedförslöpning (vilket man undviker i alltför branta backar). Bara ett par tips. Lycka till på Lidingö Ultra, vilken är en perfekt bana för Ultrapremiär!

    SvaraRadera