söndag 20 mars 2011

Viryayoga

Mitt möte med yogan började på allvar för ca 2 år sedan på BloggerBootCamp 2009. Jag hade provat lite Kundaliniyoga tidigare men tyckte inte det passade mig. Denna gång sa det "klick" och en enorm nyfikenhet för yogan väcktes. Jag skaffade en matta, några Ashtanga DVD:er och körde igång. Jag blev en disciplinerade utövare med ett litet yogapass varje morgon (med Bolibompa i bakgrunden) och ett till två längre i veckan. Jag blev mjukare och vigare i min annars så stela kropp och blev lugnare i mig själv. Hösten 2009 hittade jag en nybörjargrupp i närheten och mitt yogalärande fortsatte för en underbart ödmjuk lärare. Tyvärr blev det ingen fortsättningskurs med henne och efter en mellanlandnings i en avancerad klass (där jag inte kunde hitta samma glädje och motivation) blev det åter att yoga på egen hand. Och tyvärr blev passen allt glesare för att på senare tid vara högst en gång varannan vecka.
Nu under vintern har jag haft en stor yogalängtan som tilltagit på sistone. Kroppen har bett och bönat efter mera yoga men jag har inte kunnat ge den vad den behövt. Löpträningen har tagit mycket tid och ffa fokus och morgnarna har varit mörka och trötta.
För några veckor sedan blev längtan för stor på jag började leta efter en lärarledd klass igen. Jag hittade en nyöppnad studio i Norrtälje som finns "bara" 3,5 mil längre bort. Och idag har jag äntligen yogat i grupp på Studio Karma för Angelica Henriksson som hade en 2 timmar lång workshop i Viryayoga. Att komma till den ljusa och varma studion var lite som att komma hem. Så fort jag hörde bakgrundsmusiken och kände doften av Yogi-thé förflyttades mitt stressade jag bort och det stora lugnet infann sig.

Viryayoga är en svensk "uppfinning" av Josephine Selander. Det är en dynamisk yoga som tar hänsyn till de förutsättningar som våra nordiska kroppar ger oss i rörelsen. Den var helt annorlunda i utförandet än Ashtangan, lite jobbigare men oxå lite snällare i vridningar etc. Virya betyder energi, glädje och entusiasm på sanskrit och det är så jag kan beskriva passet. Jag är helt såld, kanske inte på Viryayogan i sig (jag är som vanligt en allätare även i detta sammanhang och älskar att prova på alla sorters yoga) men såld på att åter få yoga i grupp för en lärare. Angelica var sprudlande glad, öppen, vänlig och mycket pedagogisk. Jag gillar hennes inställning till yogan som inte handlar om att uppnå perfektion i böjningar etc utan att främst öppna upp det inre livet! I yogan säger man : "Din lärare kommer att uppenbara sig när du behöver den" eller något sådant! Jag är nu en stolt ägare av ett klippkort på Studion och kommer under våren kika in för lite klasser i vinyasa, kundalini, yinyoga men även för lite afrodans och kanske till och med Zenmeditation. Jag har ägnat mig så mycket åt ren fysisk träning på sistone så jag förstår att nu när kroppen fått styrka och kondition så kräver den tillsammans med själen lite mer träning av den inre styrkan. Och jag är min kropps ödmjuka tjänare...

Namaste!

6 kommentarer:

  1. det är härligt att upptäcka yogan! :)

    SvaraRadera
  2. Vad kul med mer yoga!!
    Jag måste hitta yogaglädjen!!

    Bra jobbat tjejen!

    SvaraRadera
  3. Det låter underbart. Och som att komma hem som du beskriver det.

    SvaraRadera
  4. Kul att du återupptäckt yogan och att du tar dig tid! Ett pass i veckan tränar jag alltid yoga, men jag skulle egentligen vilja träna många fler...

    SvaraRadera
  5. Åh det där låter precis som något jag skulle behöva just nu!

    SvaraRadera