torsdag 24 mars 2011

om möten

Ibland händer saker på ett till synes synkroniserat sätt i alla fall i mitt liv. När jag lyfter på luren för att ringa en vän jag inte hört av på länge så ringer hon i samma stund, en bok jag hört talas om dyker plötsligt upp framför näsan på mig, personer jag tänker på hör av sigbara timmar efter, jag och maken börjar plötsligt tala om exakt samma inte alltid självklara sak.
Så var det även denna tisdag. Dagen före hade jag precis börjat läsa en mycket fin bok om mindfulness. Och denns tisdag eftermiddag stod han där på en blåsig busshållplats vid vägen som jag annars sällan tar hem. I sin saffransgula mantel med en stor ryggsäck och ett försiktigt leende, liftande. Min betänketid var knappt en nanosekund och ögonblicket senare satt vi i bilen och samspråkade om Buddhism, Dalai Lama, Indien, meditation och mindfulness... förutom vädret! Den buddhistiska munken.

Med honom och samtalet infann sig det djupa nästan meditativa lugnet och glädjen. Och min tisdag för ögonblicket blev kosmiskt stor och liten samtidigt. Mindulness som på beställning!

3 kommentarer:

  1. Synkronisering fungerar så :) Ingen slump. Finns mycket att läsa om just det också. och fördjupa sig i. Vilket härligt möte, där i bilen.

    SvaraRadera
  2. Åh, älskar när synkroniciteten är synlig OCH när man bejakar den som du just gjorde.. du är inne i flow verkar det som :)

    Kramen

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt mycket karma, helt enkelt.

    SvaraRadera