måndag 7 mars 2011

Långpass i Åtvidaberg

Vilken härlig helg jag har haft! En sann husmorssemester, utan man och barn och med mycket träning och kompisprat! Lördagmorgon fick jag skjuts av familjen till Stockholms Central. Där tog jag tåget till Linköping för vidare färd till Åtvidaberg. Att sitta 2 timmar på X2000 och bara vara utan några störningar var helt underbart. Jag läste, skrev, åt, tittade ut på det vackra snölandskapet och bara var!

I Åtvidaberg möttes jag av Coyntha; ett kärt återseende. Hon var hos mig i januari och inspirerade till långpass; vår 13 kilometersrunda gav en energispruta till mitt då vacklande löparsjälvförtroende och blev ett startskott för mer intenisv löparträning inför Halvmaran i Prag.
Jag svidade snabbt om till löpardräkt och åt lite. Sedan drog vi iväg på ett långpass á la sightseeing. Jag såg HELA Åtvidaberg - kors och tvärs. På längden och på tvären; vissa platser flera gånger till och med! Vilket fint samhälle det är! Allt finns på gångavstånd - affärer, skolor, uppvärmda konstgräsplan, bandyplan, tennisbanor, en stor badsjö, ett slott (!), sommarcaféer mm. Jag blev riktigt avundsjuk och hade det funnits jobb till både mig och Piratfarsan så skulle vi säkert flyttat hit!

Foto: Göran Sedvall

Långpasset var ganska jobbigt - det blåste kraftig motvind och det var ett svårt underlag stora delar av banan - hal ojämn is. Men det goda sällskapet, fina vädret och faktum att vi regelbundet fyllde på med vätska gjorde att orken fanns där hela vägen. Runt 17 km kom en liten svacka, mest för att jag hade ont i ljumskarna av att hålla emot i steget för att inte glida för mycket. Snart var svackan över; tanken på att slå nytt längdrekord tog över och dominerade! Jag inser hur mycket starkare mentalt jag är nu efter att ha kört några långpass - sky is the limit!


Och det blev rekord. 25,5 km (Coyntha glömde sätta på klockan efter vår lilla fotopaus vid skottet). Jag var glad och upprymd om än mycket stel i ffa höft/bakpartiet! Efter en dusch blev det dax för en mycket god och näringsruk middag som Coynthas man Göran hade lagat! Det behövdes. Kvällen avslutades i horisontell position framför TV: n och Melodifestivalen.

Tack Conny för en fanstastisk helg. Snart ses vi igen och då är det dax för Prag!

Äkta löparvänskap! Foto: Göran Sedvall

7 kommentarer:

  1. Grattis till rekord! och det är roligt att springa med sällskap!

    SvaraRadera
  2. Tack själv! Det var bra för båda!
    Nu kör vi viktutmaningen eller hur??
    Vi rapporterar på min blogg och din blogg på söndag.
    Ha en bra vecka!
    kram

    SvaraRadera
  3. Bra pass o kulnas sällskap! Synd att jag inte kunde träffa er på kvällen. Hade varit kul att ses igen, blir väl Kårsta vartefter... Kram

    SvaraRadera
  4. Alltså Iphone ändrar orden lite hur som... Kul med sällskap ville jag skriva... Coyntha- du ser Iphone är inget att ha;-)

    SvaraRadera
  5. Ja ser det!! Då kanske borde jag inte ha... eller hur?
    Det ser ut som det kommer att bli Kårsta!! Och vi är med va?

    Kram på er!

    SvaraRadera
  6. Grattis till rekordet!! Grymt jobbat att springa ute m

    SvaraRadera