lördag 26 juni 2010

Suunto


Det blev ingen runda på Midsommaraftonen. Det kunde ha blivit en men vår familj tillbringade en mycket trevlig och lååång dag hos våra grannar och efter några snapsar till sillen var det liksom inte läge för att cirkulera alkoholen i blodet genom ytterligare pulshöjning så att säga.
Men ikväll har jag varit ute och testat: NYA klockan, NYA skorna och NYA tightsen!
Min nya klocka är en Suunto T4c med en inbyggd coach. Coachen ger mig träningsprogram för de kommande 5 dagarna och sedan genom att analysera de senaste passen anpassar de träningsintensiteten genom att ta hänsyn till min verkliga konditionsnivå. Målet är att bli bättre.
Det känns lite kul att göra som "någon" annan säger .
Ikväll sa Coach Suunto 75 minuter med mål att uppnå träningsintensiteten (TE) 2,8 vilket jag gjorde efter ca 14 minuters löpning. Slutliga TE blev 4,3!
Distans: 12 km
Tid: 1:16
Maxpuls: 158
Snittpuls: 141
Kcal: 599
Zon 1: 7 min
Zon 2: 42 min
Zon 3: 27 min
Givetvis kan jag träna efter olika zoner men just nu kommer jag att testa Coachen!
Skorna kändes bra men jag fick vid några tillfällen kramp i vänstra mellanfoten vilket jag känner igen - jag får alltid det när jag skaffar nya skor, det går över efter ett par gånger! Kanske knyter jag tokigt?
Tightsen kändes bra, de satt på plats. Jag springer oftast i 3/4 tights så detta att knäna och låren "slår" mot varandra var nytt för mig men trots detta inte jobbigt.
Jag känner mig riktigt taggad till fortsatt träning. Det här med att springa med klocka och ha koll på puls mm var roligare än jag trodde! Med andra ord: man kan lära en gammal hund som jag att sitta!

3 kommentarer:

  1. kul med lite extra motivation genom prylarna! :)

    SvaraRadera
  2. Hm, för mig som är oinvigd - är klockan din coach? som "säger" vad du ska göra??

    SvaraRadera
  3. Bra jobbat tjejen! Japp klockan kan vara en bra löparkompis:)

    SvaraRadera