måndag 1 mars 2010

Vit månad


Men jag syftar faktiskt inte på all snö som ligger och kommer säkert ligga kvar ett bra tag framöver!
Jag har tänkt att ha en på flera plan hälsosam månad. Jag märker att jag i perioder är stressad och gör en massa saker utan att tänka på vad jag gör egentligen eller för att döva stressen: jag köper en massa onödigt trams, jag äter utan att känna smaken plus att det slinker ner en del som jag inte mår bra av (läs socker, vita kolhydrater mm), jag glömmer att dricka vatten utan häller i mig en massa kaffe och the, jag tillbringar onödigt mycket tid vid datorn (ja, jag fastnar så lätt i saker!).
Så nu ska jag ha en vit månad vilket innebär:
- köpstopp (bara det nödvändigaste köps)
- 0 socker/snabba kolhydrater
- 0 alkohol
- mindre datortid
- mera vatten
- mera sömn
- mera mindfullness i allt jag gör
Detta är ett experiment, ett slags detox. Jag vet inte alls vad jag kommer att få ut av det men jag hoppas på att konfronteras till fullo med all min rastlöshet och stressutlöst ångest och stilla begrunda den och inse att jag överlever och kanske till och med mår bra utan att döva den! På köpet (haha) får jag kanske några kronor över till semesterkassan och mera tid till mina fantastiska grabbar!
Jag lovar att dagligen rapportera om mina iakttagelser av känslor, tankar etc.
Då kör vi!

5 kommentarer:

  1. Det låter vettigt. Jag skulle oxå behöva en vit månad men nöjer mig nog med att dra ner. Grå månad?!

    SvaraRadera
  2. Kul! det här ska bli spännande att följa.

    SvaraRadera
  3. Jag hejar på och följer med dig på resan!

    SvaraRadera
  4. Livsdetox!
    Det borde alla ha med jämna mellanrum!

    SvaraRadera
  5. Det ska bli spännande att följa!

    SvaraRadera