tisdag 2 mars 2010

Detox dag 2


Andra dagen av min livsdetox som Nina skrev i en kommentar och ännu ingen cold turkey! :o)
Jag har sett till att sova bra och yoga 20 minuter varje morgon med fokus på andningen framför allt. För att vara väl förberedd och fokuserad, för att vara lugn och avslappnad. Dagarna på jobbet har varit lugna och jag har inte stött på så många svårigheter just där. Men jag märker att när jag blir trött eller tappar fokus är det så lätt att bara klicka lite på datorn och överösas av information, reklam, prylar...
Första fighten kom idag och gäller utmaning nr 1 och den viktigaste - köpstoppet dvs att inte öppna plånkan i onödan. Bara mat och det nödvändiga. Inga "bra att ha"-grejer, nåt litet till hemmet, nåt till barnen, den där påsen med nötter som jag ju kan ha i några dagar men klämmer i mig i bilen på vägen hem, inte ens en titt på Loppan för några second-hand fynd.
Det är svårt; jag öppnar tindingen på morgonen och ögonen faller automatiskt på reklam. När läste jag hela tidningen senast? På vägen hem ett stopp på ICA för några baslivsmedel som saknades hemma. Tog inte den vanliga rundan, den som de smarta handlarna planerat in noga med affärsutformare för att vi ska fastna vid de varor de vill att vi ska köpa, saker som vi egentligen inte behöver. En tanke väcks: vad behöver man egentligen och hur mycket mer köper vi bara för att vi sitter i händerna på handlarna och påverkas av reklamen? Jag skulle tippa att säkert en stor del (40%?) av det jag köper klarar vi oss utan. "Men vi måste ju konsumera i lågkonjunkturen för att ekonomin ska rulla på" hör jag någon säga och det är klart att det ligger en sanning i det men kanske kan vi konsumera lite mer medvetet och ffa kvalitetsvaror istället.
Nästa gång du handlar ta en annan runda på din ICA, tänk efter innan du går in vad du behöver och försök att hålla dig till det. Blir det lätt? Kommer du ändå hitta i din varukorg några saker som du nyligen sett i en reklam eller något som är "bra att ha"? Fundera över vad du verkligen behöver, vad du klarar dig utan och vad du handlar bara för att fylla en inre tomhet?

4 kommentarer:

  1. Jag har märkt att det faktiskt är lite provocerande att vara köpmedveten. Av flera orsaker. Men jag är stolt över mej själv och glad att jag hittat ett köpbeteende, som gör min värld lite trevligare att vara i.

    SvaraRadera
  2. Läser just nu "rensa i röran med feng shui", en bok som kom för några år sedan och där står det just om "bra-ha-saker" - de har alla gemensamt att de står för någon slags rädsla. Det var intressant tyckte jag, att vi har så många omedvetna rädslor inombords och när vi släpper på dem så blir det lättare att andas. Heja Magda!

    SvaraRadera
  3. Hej Magda! Det låter som en kanon idé med den livsdetox du kör just nu!
    Så bra att du kom på med detta!
    Det kommer att betala sig får du se.
    Jag kanske borde göra samma sak??

    Ha en bra onsdag! kram

    SvaraRadera
  4. Hej, vill du ha lite läsning som stämmer med din vardag just nu så kan jag rekommendera Växla ner av Karin Lilja!
    http://mittvaltjejerna.web.pin.se/2009/04/02/vaxla-ner/

    SvaraRadera