fredag 2 september 2011

ORIENTering


Det är kul att testa nya saker och om man som jag gillar att springa i terräng och är väldigt fascinerad av kartor så måste man bara prova orientering. Som tur är finns det möjlighet för rookies som mig att testa på och mer tips om var och hur kan du hitta här.


Tillsammans med en vännina som oxå är pigg på att testa nya aktiviteter (jodå, vi har paddlat och klättrat ihop) begav jag mig till Ursvik där Sundybergs OK stod för arrangemanget. Nej, någon LöparJanne gick det inte att se men det fullt med andra löpare i spåren! Om ni inte varit i Ursvik så kan jag säga att det är underbar terräng att springa i och massor med spår, stigar, backar i skön natur. Just stigarna visade sig vara rena mardrömmen - vilka var det vi såg på kartan? Efter kort intro av några erfarna orienterare valde vi bana Lätt och Lång som var 4,5 km fågelvägen med 11 kontroller! Det visade sig att den banan tog oss nästan 2 timmar att avverka och det blev säkert det dubbla avståndet att springa. Speciellt i början hade vi svårt att läsa av kartan och fick springa fram och tillbaka. Det var kul och jobbigt samtidigt och det var mycket svårare att tyda kartan än vad jag trodde. Jag har inte orienterat sedan grundskolan ska jag tillägga. Men jag fick helt klart mersmak och kan tänka mig att testa igen! Och om ni minns "hålklipparna" på skolans orientering så kan ni glömma det - nu finns det elektroniska mojänger man har på fingret för att läsa av kontrollerna! Orientering är en fin sport (även om den känns lite lite nördig, vet ej varför) i naturen; igår fick vi se en hel del rådjur och harar.


Kvällen avslutade med raggardusch och sen en het indisk middag i hjärtat av Sundbyberg!




Published with Blogger-droid v1.6.9

2 kommentarer:

  1. Det låter spännande! Jag har aldrig kört orienteringen!! Jag var inte på svenska skolor.. hi hi

    Ska du till stan imorgon? Göran o jag kommer till Tjejmilen :)

    SvaraRadera
  2. Jag skulle säkert inte hitta hem igen. I veckan lyckades jag tappa bort mig i Mariehamn och alla som varit där vet ju att det är pytte litet:) fast jag tror ännu att det var hotellet som flyttat på sig...Nästa vecka kommer jag till Åkersberga :) Tjoohoooo!!

    SvaraRadera