tisdag 17 augusti 2010

Yinyoga och höstlöpning

Det går bra nu... på jobbet i alla fall. Jag gillar att ha fasta rutiner även om för många med för fasta tider kan ta knäcken på mig. Men just nu är allt i sin begynnelse, precis som den analkande hösten med lite krispig kyla i kvällluften och svampdoften i skogen. Även här på bloggen märker jag av hösten; till höger har jag åter en spalt med planerad veckorträning, något som jag på prov skippat sedan april för att testa om jag kan träna utan att vara slav av listor, planeringar mm. Och det kan jag MEN inte lika effektivt har det visat sig. Så jag återför den.

Igår testade jag YINYOGA för första gången. Hittills har jag bara försökt mig på ashtangayogan men sedan i våras har jag fått en inflammation i högra axeln och därför haft svårt med solhälsningar, plankor etc vilket gjort att den träningen har nästan självdött. Resultatet? Pladuska är STEL SOM EN PINNE! Det påverkar ju löpningen oxå så klart.

Yinyoga sägs vara ett bra komplement till just tuffare kroppslig träning inklusive ashtangayogan. Den innehåller ett fåtal positioner som man håller i upp till 5 minuter i syfte att öka cirkulationen och töja bindväven i och kring muskler för att på så sätt ge ökad smidighet. I och med att Yinyoga utövas i mycket lugnt tempo så får man en meditativ effekt oxå.
Igår provade jag Ulrica Norbergs CD Yinyoga:
Ulrica har en behagligt mjuk röst och CD:n är väldigt välinstruerad och lätt att följa. Trots att övningarna inte är svåra så var det ändå en utmaning att töja ut bindväven och inte jobba för mycket med musklerna. Den skönaste biten var Savasana på slutet - då jag kände mig riktigt avkopplad.
Yinyogan är här för att stanna!

Och i kväll var Kårstajoggers ute och gjorde asfaltsvägarna kring Kårsta-Ekskogen osäkra... mest för att vi inte hade reflexvästar på och det blev riktigt mörkt i skymningen pga det regniga vädret. Trots det blev det en härlig runda i gott sällskap!

4 kommentarer:

  1. Jag har yin yogatlänge nu men ska i höst igen börja med ashtanga. Spännande att se hur det känns efter att ha varit yin yogini så länge :)

    SvaraRadera
  2. Jag har ännu inte testat yinyoga utan kör bara ashtanga men har sett att "mitt" yogaställe nu även har yinyogapass så ska nog se till att prova.

    SvaraRadera
  3. Jag har ännu inte testat yinyoga utan kör bara ashtanga men har sett att "mitt" yogaställe nu även har yinyogapass så ska nog se till att prova.

    SvaraRadera
  4. Åh vad det låter kul att ha en grupp som springer tillsammans regelbundet! Jag tycker du har en fantastisk energi och ork som drar ihop och fixar!

    SvaraRadera