torsdag 18 november 2010

6 veckors utmaning

Det kör jag från och med denna vecka fram till jul! Väldigt inspirerad av Olga som varit min träningsförebild och inspiratör sedan ca 4 år tillbaka. Titta in på hennes blogg och kolla hur hon uppnått sin toppform på ca 10 månader efter att ha fött tvillingar ifjol (hon har allt som allt 5 barn!!!); missa inte heller andra mammors berättelser om sin träningsresa!
Nu är det fokus på att tappa fett och gå upp i muskelmassa! Sedan jag i stort sett slutade med aktiv styrketräning (körde ju 5 månades PT-träning fram till januari i år!) i våras så har kilona sakta smygit sig på, och detta trots löpträning! Så vill man ner i vikt kan man inte bara fortsätta löpträna även om det är det jag skulle vilja göra mest av allt. Men nu blir det styrka för hela slanten i hemmagymmet - där finns fria vikter, en boll, skivstång, exetube, matta mm. Saknar kettlebells (kanske kan jag få i julklapp snälla tomten - en 8 kg och en 12 kg), en bänk och TRX, det senare kan jag nog tillverka själv av lite schyssta långa spännband och fästa i taket. Det verkar ju vara den senaste trenden! Det blir styrketräning 3 gånger per vecka och på det lägger jag löpintervaller á la Body for Life; dvs progressiva dito. Körde sådana ikväll, jobbigt men jag vet hur mycket resultat detta ger! Och så vet jag att en lättare lite muskligare kropp är inte bara snyggare men ffa ger snabbare löpning! Och jag ska persa på halvmaran i Prag i april ju!
Så den försöker truga med godis, vin, bakelser mm är min ovän... i alla fall under de kommande 6 veckorna! So long!

9 kommentarer:

  1. Vad kul, jag håller på med samma sak nu. har denna veckan avverkat tre veckor grundstyrka och får nästa vecka nytt tre delat program + chins programmet och löpning. (ja och så drar jag ju zumban) Vi får peppa varann:)

    SvaraRadera
  2. Hej Magda! Jag är tillbaka och jag började idag med att gå ner allt som är kvar!
    Jag tänker köra en 6 veckor utmaning också!!
    VI ska persa i Prag!!!

    Kram. Nu kör vi!!

    SvaraRadera
  3. Bra upplägg, fast lite galet mycket. Men jag tror på styrketräning - dels för att du bygger muskler, men främst för att ämnesomsättningen ökar galet mycket. Rätt väg att gå.

    SvaraRadera
  4. Gjorde hennes utmaning den 1 januari. Är nu i mitt livs bästa form, efter tre täta graviditeter! Heja Olga!
    Och lycka till Magda!! Pepp pepp pepp!

    SvaraRadera
  5. Läste fel på din rubrik och tyckte det stod 6 veckors utmattning...men så läste jag ditt inlägg och då verkade det rätt! Var rädd om dig!

    SvaraRadera
  6. Yes Magda - du fixar det! Go go go! Kram

    SvaraRadera
  7. Har du sett att Stadium har typ TRX/Redcord-aktig grej nu för 800:-? Kolla: http://www.stadium.se/sport/traning/traningsutrustning/2?sort_attribute_1=name&MaxItemsPage=30
    De har även kettlebells till bra peng. Maila tomten o önska..?

    SvaraRadera