tisdag 12 januari 2010

Livet är skid! ;o)

Vilken dag det har varit! Grymt bra flyt hela dagen och redan från morgonen ett enormt sug efter löpning. Det var länge sedan jag sprang med med joggkompis, sjukdomar, ledigheter och 30 minusgrader har hindrat oss men ikväll var det äntligen dags! Det blev mycket lugna men sköna 8 kilometer i minus 13 grader. Mitt nya underställ från Craft + tunna ullstrumpor under löparsockorna gjorde att ingen del av min kropp förs, och jag var inte för varm heller.
Jag testade för första gången mina nya halkskydd från Yaktrax. Jag har tidigare provat gummiskydd med dubbar men tyckte att löpsteget ändrades och jag överpronerade vilket gjorde att jag fick ont i ena underbenet. Yaktraxen är som jämnfördelade snökedjor och jag fick mycket bra grepp på en väldigt hal och isig väg. Steget kändes som vanligt så skydden får högsta betyg. Kostade runt 270 kronor på Sportex. Rekommenderas.
Jag kom hem varm och med ögonfransar och hårtestar förvandlade till vita istappar. Glad och upprymd kunde jag inte bärga mig från att testa mina nya skidor på vår väg. Jag var nyfiken på dessa vallningsfria skidor - funkar de verkligen? Jag kan intyga - man glider inte en millimeter bakåt. Jag körde bara 500 meter på vår väg, ramlade inte en enda gång (men var nära en gång) och övade lite på steget. Det är 20 år sedan sist! Jag vet egentligen inte hur man åker längdskidor, är självlärd. Är det någon som har bra tips hur man kan öva, kan man se filmklipp någonstans på åkteknik mm? Tips mottages! Ser nu fram emot en solig helg så jag kan testa skidorna på åkern! Ha det!

2 kommentarer:

  1. Visst var halksskydd bra? Jag älskar dem!!
    De funkar kanon!
    Oj vad du tränade igår...duktig!!

    Kramis.

    SvaraRadera
  2. Titta på något gammalt filmklipp från Gunde Svans tid. Han var ju grym! Skämt å sido, skidor är inte min grej. Fast det ser otroligt skönt ut och är överlägsen allroundträning, så det är närmast straffbart att inte försöka.

    SvaraRadera