onsdag 16 januari 2013

Jag är inte bitter....

Igår var jag på ultraljud av min onda hälsena. I snart 9 månader har jag haft ont, varit stram i vaden och därför inte sprungit på 2 månader! I ca 1 månad har jag varit extrem duktig med dagliga rehabövningar men inte märkt någon förbättring. Så jag hade på känn att det inte stod rätt till med senan.
Domen: hälsenetendinos. Det har varit en långdragen inflammation så kärlen har växt in i senan, senan är tjock och delvis av i den främre delen (men det är av äldre datum).
Så nu vet jag varför rehabövningarna inte hjälper. Nästa steg är att se om sk skleroseringsbehandling av kärlen kan hjälpa, brukar ge bot i 90% av fallen men först måste man se om kärlen är lämpliga att behandla på det sättet. Remissen för det är redan skickad och jag väntar....
Bild lånad härifrån.

Så hur känns det? Jag har tänkt att jag borde ha låtit bli att springa alla långloppen i somras då jag redan innan hade besvär. Men jag tejpade foten hårt, tog Ipren och körde på. Nu vet jag att det var absolut olämpligt. Men medaljen har en framsida oxå - att jag sprungit en massa underbara lopp, samlat på detta sätt pengar till ett välgörande syfte (Tjejmarathon), träffat massa underbara människor och på det stora hela mått bra. Jag ångrar inget och har accepterat att läget är som det är. Att i värsta fall blir det operation som för Claes (se reportage i senaste RW), läskigt men behövligt. Att jag inte kan springa nu och säkert inte på några månader till. Att jag saknar min löpning så men att jag trivs bra med den alternativ träning jag gör nu.
Nej, jag är inte bitter! :o)

9 kommentarer:

  1. Aj då, håller tummarna för att operation då! Skönt att du i alla fall hittat bra alternativ.

    SvaraRadera
  2. Usch det låter jobbigt, men du är stark och kommer tillbaka!!!

    SvaraRadera
  3. Bra att hitta en lösning!
    Det kommer att gå bra. Men jag saknar dig redan nu :(
    Kram kram

    SvaraRadera
  4. Ajaj. Bra med diagnos, tråkigt att det kommer ta tid. Hoppas verkligen skleroseringsbehandlingen (vilken tungvrickare!) kan användas och hjälper! Stor kram!

    SvaraRadera
  5. du får köra vattenlöpning så länge.. klart du blir bra;) å snart hoppas jag. Hojta om du vill med på vattenlöpning. Kram

    SvaraRadera
  6. kramar och självklart är du inte bitter det suger men snart är du tillbaka och om inte så är varje utgång en ingång...men klart du fixar det.

    SvaraRadera
  7. Vad är skleroseringsbehandling? Kram/7Ia

    SvaraRadera
  8. Tack alla för era peppande ord. Jag är övertygad om att det kommer går fint. Sklerosering är att spruta in ett ämne i kärlen som växt in i senan ( de gör att senan inte kan töjas och är stram) så att kärlen förtvinar. Sen kan jag rehabträna senan tillbax till bra funktion!

    SvaraRadera
  9. Anneli: vattenlöpning har jag aldrig testat! Låter kul! Var gör man sånt?

    SvaraRadera