måndag 30 juli 2012

Backträning

Bild lånad från Coyntha
I fredags träfade jag lagkompisen Conny för lite backträning. Hon kom till mitt jobb och jag hade planerat att springa lite i det som kallas teknikbacken här i trakten. Det var varmt och skönt, vi sprang mestadels på grus/jordväg. Fram till backen var det ca 3,7 km så vi hann prata lite upplägget inför AXA. Backen har en bra lutning och är lång. Första varvet körde vi 35 sek löpning, 25 sek ståvila, andra varvet blev det 30 + 30 sek. Vi övade på att springa med bra teknik: korta steg under kroppen, tårna i först, kraftig armpendling, blicken uppåt. Sedan var det nästan svårare att springa nedför även om vi fick rejält hög puls av löpningen uppåt oxå. Vid nedförslöpning: bromsa inte steget, spring med små svängar, lite slalom liksom, spara lårmusklerna. Det var kul! Totalt fick vi ihop 9 km!
Den här veckan blir det flera sådana pass + benstyrka. Nu kör vi!

1 kommentar:

  1. Vilken backe sprang ni ni då? Vart ligger den? (Så att jag kan undvika den på mina glesa joggingrundor ;))

    SvaraRadera