torsdag 12 januari 2012

Skyr - fy!

Flugan inom mellisvärlden, den isländska yoghurten Skyr, har äntligen kommit till Vallentuna så jag passade på och köpte 3 stycken igår. Reklamen med islandshästar, mystik och informationen om 16 gram protein är verkligen förförisk. Men ack vilken besvikelse på alla plan det var. Proteininnehållet är 16 gram per 100 gram vara och det blir 16 gram for en hel förpackning! Lättkesellan har hela 13 gr/100 gr så en hel förpackning ger mer än 26 gram. Skyr smakar enligt mig som kvarg med Funlight dvs artificiellt. I alla fall i smakerna jordgubb och hallon/granatäpple. Så - nej, Skyr är inget nytt för den som vill ha ett mellanmål med högt proteinintag, inte heller gott, har ett högt innehåll av sockerarter (8 gr) och förpackningen består av mycket onödig plast. Skyr kan dock vara ett alternativ om man är på språng. Jag fortsätter med min Kesella!
Published with Blogger-droid v1.7.4

5 kommentarer:

  1. Jag tycker inte det är värt! Jag kör också med kesella.
    Hur mycket kolhydrater finns i en sådan?
    Kram

    SvaraRadera
  2. jag tycker skyr är grymt när man vill ha något i farten. bra med sked! min favorit är vanilj.

    SvaraRadera
  3. Jag va på väg att köpa den för å testa plus att Emma gillar allt va yoghurt och liknande heter så "ypperligt mellanmål" tänkte jag, men så fick jag syn på på priset... inget för en studentplånbok i alla fall!

    SvaraRadera
  4. Jag tycker också vaniljen är väldigt god! Som glass, nam nam! :D

    SvaraRadera