söndag 29 januari 2012

Falk, ny klocka och bästa backpasset!

Häromdagen åkte jag in till Runners Store för en inspirationskväll om ULTRA. Jag är inte ultra, vet ej om jag någonsin kommer att bli (vill jag?) men jag kunde inte missa chansen att träffa läparvännen och "partnern in crime" som jag ska springa AXA Fjällmarathon med - Coyntha och hennes snygging till coach Andreas Falk. Strax innan föreläsningen slog jag till och köpte min första Garmin-klocka en Forerunner 110. Jag är så trött på att mäta upp mina distanser på en jogg-karta så nu ser jag framemot att låta GPS-klockan göra det åt mig! Ganska skönt att ha en enkel modell; säljaren försökte få mig att köpa en mer avancerad med mjukare pulsband, intervallertimer etc men jag var bara intresserad av distansmätningen!
Under föreläsningen fick jag flera bra uppslag om hur jag kan lägga upp min träning inför AXA. Några kloka tankar:
- tänkt inte bara distans utan tänk på passets längd i timmar!
- se till att varje träning tillför något, gör nytta (inte lätt att veta alla gånger dock)
- löp inte långpass varje helg - det gör ingen nytta
- istället för långpass kör ett par timmar i en lång backe!
- se till att ha magen i balans före tävling och tillför rätt energi under loppet!
- var mycket väl förberedd
- låt det inte gå slentrian i dina pass, överraska kroppen ur bekvämlighetszonen!
- bålstyrka är A och O för att blir en bra löpare!


Tack Andreas för en superbra föreläsning! Önskar att jag oxå kunde använda 50% av min arbetstid till träning men jag är ju inte elit! ;o) Tack Connya för en mysig träff! Vi ses snart igen och kör hårt då!


Igår var det dax att låta inspirationen bli verklighet! Jag körde ett Andreas-pass: 5 km uppvärmning och sedan3 backintervaller: 850 meter backe + ca 1,5 km direkt efter utan att stanna. Sedan ca 3 km hem. Totalt 15 km i ca 6:20-tempot och jag var pigg och rask i benen hela passet! Och klockan fungerade utmärkt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar