söndag 24 oktober 2010

Aidsloppet eller vilse i pannkakan!

Brr - det var en kall morgon jag vaknade till i morse, bara en halv plusgrad här ute på vischan! Och till råga på allt så spöregnade det. Inte precis bästa vädret för ett lopp. Jag var inte riktigt laddad, inte bara pga vädret utan allmänt - i år har det inte varit något riktigt tävlingsår för mig: Visst, det har varit Kårstajoggen och Vårruset men utan speciella ambitioner för att persa. Och dagens lopp var inte heller något undantag - här skulle det springas för välgörenhet.

Jag och medlöperskan Katharina kom till starten på Gärdet som de allra första! Vi hämtade ut våra nummerlappar och satte oss i den varma och gosiga bilen som var svår att lämna när tiden för starten närmade sig. Som tur var så duggade det nu bara och temperaturen steg till 3 grader! Uppvärmningen var kanonbra, verkligen - skön musik och sköna moves. Vi hoppade i det blöta gräset tills den välbekanta blötkalla känslan infann sig i skorna. Janne var den enda bloggaren den; jag var förvånad faktiskt att inte fler bloggare ställde upp i den denna välgörenhetslopp (man kunde gå oxå) men jag förstår om man vill efteranmäla sig samma dag och vaknar till detta väder!

Själva loppet trodde vi skulle gå som Tjejmilen men icke. Efter ca 7 km var vi helt vilse, de röda markeringarna saknades och det kom förvirrade löpare från alla håll och kanter. Orientering utan karta! Mot slutet tog vi saken i egna händer och sprang bara raka vägen mot Kaknästornet och målet även om det var "fel" riktning. Det kändes som om vi hade sprungit en evighet. Dyblöta, trötta, hungriga och törstiga kom vi in i mål på 1: 19. Uppskattningsvis blev det ca 12 km. Många var nog upprörda över att banan inte var välutmärkt, man vill ju tävla, kolla tiden på milen etc men för mig var det ett träningspass. Och det är inte efter varje träningspass som man får kaka och kaffe och står och hoppas till Bandet Skak! Väl hemma tinade jag upp min kropp i badkarets 40-gradiga vatten och tog det lugnt resten av dagen. Funderar nu bara vad jag ska göra med alla kondomer som låg i goddiebagen???

4 kommentarer:

  1. Äsch då, att jag inte tog mig dit! Jag hade funderingar på det, men var lite rädd att jag skulle ta i för mycket och få ont igen i min benhinna. Det var riktigt ruggväder men jag stack i alla fall iväg på en blötrunda ändå ;) Härligt när man väl kom igång. Bra jobbat idag trots felspringningar!!

    SvaraRadera
  2. Kul att träffas på orienteringen idag... Och Kårstajoggen är ju bland det trevligaste jag sprungit i år! Fick också en karta med kondomer och tänkte fråga om det är någon som ska ha barnkalas snart :)

    SvaraRadera
  3. Ha ha.... kanske någon som har ungdomar hemma typ jag? ;) (skojar)

    Magda tack för att du ringde idag.... vad gullig du är! Det gick jättebra med Paulas hjälp!

    kram

    SvaraRadera
  4. Bra jobbat trots virrandet. Kondomerna kan du säkert hitta på något att göra med ;-)

    SvaraRadera