lördag 10 april 2010

Jag lever och ... konsumerar!

Det är nu över en vecka sedan som jag skrev senaste inlägget och lovade att berätta om hur jag upplevde min köpfria månad som var i mars.
Det var ett intressant experiment och jag kommer snart att ha åter en köpfri period. Under tiden läste jag en bok av Karin Lilja "Växla ner" som bl a handlar om hur man blir en medveten konsumet. För det är egentligen det det handlar om, för mig i alla fall. Många gånger inne i en affär med många "fina" färgglada och lockande produkter vet jag att jag behöver just dessa prylar men sanningen är att jag är inget annat än ett offer för kommersialismen. Egentligen behöver man inte så mycket och jag tror att väldigt många gånger handlar vi bara för att dämpa oro, rastlöshet, en inre tomhet eller bara för att följa en trend, ha en pryl som någon annan har etc. Självklart behöver man inte vara så rigorös att man aldrig unnar sig något bara för nöjes skull men det är värt att tänka över sina egna konsumentvanor.
Här kommer några tips:
- handla medvetet och var uppmärksam på hur du påverkas av reklam, färglada varouppställningar etc.
- gör en lista på saker du verkligen behöver och handla efter den. Planera inköpen.
- handla som en man dvs rota ej i reakorgar bara för att ev hitta något. Då får du med dig en massa skärp hem. Gå och handla när du verkligen behöver något och håll dig till din lista. Hittar du något från din lista i en reakorg - köp den så klart.
- köp kvalitet enligt prinicpen "Buy quality, cry once". Dvs låt kvalitetssakerna kosta en slant men på det sättet slipper du spendera mycket pengar gm att köpa sämre kvalitet.
- titta närmare på dina känslor av rastlöshet, tomhet, oro mm. Döva de ej med shopping, mat, vin etc.
-vårda dina saker så har de längre livsstil - putsa ex vinterstövlarna innan du plockar undan de på våren.
- är du trött på dina kläder och vill ha nytt? Häng undan dina tråkplagg ett halvår och plocka fram igen. En del känns säkert som nya. Ha klädbytardagar med kompisarna, köp second-hand.
- vägra handal skitleksaker, HappyMeal prylar etc - dels så går de sönder eller blir ointressanta snart och så är de tillverkade av barnarbetare i Kina.
-rensa i dina grejer då och då. Då vet du vad du har och har koll på vad du behöver. Ge bort/sälj det du inte längre vill ha.

Det var lite konsumenttips. Men hur gick det med det andra under detoxmånaden? Jag var helt alkoholfri och saknade vare sig öl el vin under denna period. Sockret var det svårare med - jag undvek det inte helt men intog ytterst små mängder på lördagarna. Jag tränade som vanligt men tyvärr blev det inte så mycket yoga som jag hade önskat. Det jag märkte dock under min detoxmånad var att när jag inte dövade bort mina känslor så dök mycket rastlöshet upp. Nyttigt! Vad gjorde jag? Tränade, läste böcker och pillade på naglarna! ;o)
Jag rekommenderar en detox månad i experimentsyfte! Testa.

Ikväll lämnar jag Sverige för Polen. Jag och barnen åker för att hälsa på släkten därnere en vecka. Träningskläderna är nerpackade och jag hoppas få till några löp- och yogapass. Och så tänker jag beundra våren som verkar dröja här hemma. Ha det bra!

6 kommentarer:

  1. Vad intressant. Låter som ett bra sätt att komma till insikt. Kanske vore nåt aatt försöka sig på och se hur karaktären är.

    SvaraRadera
  2. Ha det så bra!! Jag är i Stkm nästa vecka men du är inte där!! :(
    kramar

    SvaraRadera
  3. Mkt bra. Starkt gjort. Och så fick jag reda på att jag handlar som en kvinna. Hmmm...

    SvaraRadera
  4. Spännande!

    Ha en härlig vecka!

    SvaraRadera
  5. Välkommen hem! Hoppas att du fick till resan nu, så att Piratfarsan slipper vänta mer...

    Hoppas att du har haft det kanon!

    SvaraRadera