torsdag 25 april 2013

Periodisk fasta

För ett tag sedan skrev jag här om periodisk fasta. Jag och käre maken bestämde oss för att testa en variant där man fastar 2 av veckans sju dagar. Han var ute efter minskat midjemått, en genväg och ursäkt för att fortsätta frossa  chips och andra onyttigheter (sorry dear); jag ville mest kolla om det gick att få en mer avkopplad inställning till mat. Jag har tyvärr en störd relation till mat sedan barndomen - har ett uppskrivat belöningssystem med ett lättväckt kolhydrattriggat supersug och mat som snuttefilt alldeles för ofta. Som en alkoholist för matholist.
                                                           Första matkontrollen under Tjejmarathon - snabba kollisar såklart!

Så hur gick det?
På tredje veckan fick jag ett SMS - "skiter i det här, måste ha MAT". Jaha, där bröt han. En halv vecka senare insåg jag att även jag vill bryta då effekten uteblev. Kanske var jag otålig? Första veckan hade jag enorma insomningssvårigheter pga mycket stark hunger. Andra veckan gick galant men tredje veckan överåt jag 5 av 7 dagar och då insåg jag att jag inte vill fortsätta. Kanske gav jag upp för tidigt? Kanske ska jag testa varianten med 16 timmars fasta vilket faller sig mer naturligt? Kanske. Men just nu vill jag fortsätta att äta mina regelbundna och balanserade måltider med mycket grönt, bra fetter och bra proteinkällor. Kolhydratreducerat så klart, för det vet jag passar mig bra.

1 kommentar:

  1. Allt passar inte alla. När det gäller periodisk fasta av 16 timmars varianten så gör jag den helt naturligt och har egentligen alltid velat äta så. Äter kvällsmat. Sedan ingen frukost mer än kaffe :) Är inte hungrig förrän till lunch. äter alltid så när jag är på yogakurs och det funkar finfint fast man kanske tränar ganska tufft i några timmar på morgonen. Men man måste få testa sig fram. Lycka till!

    SvaraRadera