lördag 8 januari 2011

12 veckor kvar - ge mig dina bästa tips!

Jisses! Det är bara 12 veckor kvar till Halvmaran i Prag! Jag som är ganska så otränad just nu måste genast lägga manken till annars kommer mitt lopp se ut ungefär så här:
Just nu känns kroppen tung och det gör ont i mina ben - lår , vader + knän så fort jag börjar röra på mig för att inte tala om springning! Jag har som ett januarimål att springa minst 3 mil i veckan.
Kanske ska jag följa ett träningsprogram som det här? Jag har försökt tidigare men haft svårt att dölja dem till punkt och pricka men då har jag inte haft piskan över mig.
Som tur är så ligger det gratis program kvar på marathon.se. Måste se till att printa ut dem snabbt som blixten innan de försvinner. Det är 20 veckors program så jag får raskt hoppa in i vecka 9. Ingen återvändo nu när resan är färdigbokad! Det känns konstigt att vara otränad på detta vis. Jag har sprungit regelbundet sedan mars 2008, snart 3 år och 2009 var ett riktigt bra löparår för mig med flera lopp, PB på milen och även en halvmara på egen hand. I år har jag inte haft lika mycket fokus på löpningen men det har ändå blivit en del mil och två halvmaror - en i Kårsta 1/5 och så en i tuff terräng på Ursvik all in i juli. Men under hösten har jag tappat lite långpass och i november och december har det varit tunnt med löpning pga kyla. Löpbandet gjorde sig icke besvär! ;o)
Har ni haft perioder när ni gått ner i kondition rejält? Hur har ni då tränat upp er igen? Jag vill ha era bästa tips för de kommande 12 veckorna - mat, träning, sömn, annat - rubbet. Coacha mig!

Denna vecka var inte så dum alls ur löpningssynpunkt: 31,4 km på 8 dagar! Det känns tungt när jag springer men som tur är så finns suget och glädjen kvar!

5 kommentarer:

  1. Halvmaran i Prag:) på ett sätt är jag avundsjuk på dig men på ett annat sätt känns det tryggt att ha tid på mig:) Mitt råd till dig är att varje dag göra åtminstone det minsta du kan för att nå ditt mål. I självaverket finns det nog inget annat att göra än att springa, så spring för 17 gubbar ;)

    SvaraRadera
  2. Egentligen har jag inte så mycket att komma med; har aldrig sprungit en halvmara... Men jag har sprungit en del de senaste åren och hade planer på att springa ett marathon innan jag fick en stressfraktur. Så mitt första tips är att öka successivt och inte för fort - då slipper du bli skadad. och se det så här istället; det är faktiskt hela tre månader kvar. Du har alltså ganska lång tid på dig att sakta men säkert träna upp konditionen igen. Och drygt 3 mil på en vecka är ju jättebra! Dessutom verkar du vara supermotiverad - det räcker långt! Lycka till.

    SvaraRadera
  3. Det känns ju som om du har svaren själv. Ett tips är väl att inte stressa - du har ju onekligen en mycket bra grundkondition så det kommer säkert att gå bra: och Prag är ju en så underbart vacker stad!!

    SvaraRadera
  4. Följ gärna ett program, men låt det inte styra dig helt. Tycker att det då lätt blir tråkigt och vissa pass blir mer tvång. Du ska ha kvar glädjen och lusten att ta dig fram när du själv vill.
    Och du har ju som sagt sprungit på bra nu! Så du fixar det där lätt!

    Själv hade jag nog bara borrat ner huvudet och sprungit tills jag spytt ett antal pass för att komma ikapp. Men det är inget råd jag ger dig, för du är smartare än så :)

    SvaraRadera
  5. Tack all ni för era råd. Ni säger lite samma sak: att kör lite efter eget huvud, regelbundet, lite varje dag - det gillar jag. Idag körde jag lite efter Jannes råd: spypass -fyf*n,men det behövs nog några sådana faktiskt!

    SvaraRadera