onsdag 17 mars 2010

Tankens kraft

Sanningen är att det är svårt att uppnå något i livet eller förverkliga sina drömmar utan tankens kraft. Och förstås en hel del engagemang och jobb från egen sida. Men i dagens stressade västerländska värld vill folk ha resultat här och nu helst utan att anstränga sig. Jag möter detta problem varje dag på jobbet; folk lägger fram sina problem på bordet: "här är de! fixa de här åt mig" och det kan ta många möten innan de förstår att de har ansvaret och sitter inne med svaren till hur de ska lyckas. Det är intressant att undersöka deras hjärna - förstå hur de tänker för att lättare och mer pedagogiskt stötta i en förändringsprocess. Och det är så spännande att i många fall bevittna den "resa" de gör för att må bättre. För på mitt jobb är det det det handlar om - folk vill bli smalare, ha bättre kondis, vara mindre stressade, mer lyckliga och tillfreds. Jag är inte helt olik dem - jag vill ofta att saker ska hända samma minut som jag bestämmer mig för det (dålig hårdag? MÅSTE klippa mig samma förmiddag!) och borde faktiskt lägga ner mera tid på att dissekera mina tankar. Som nu när jag har tagit bort flera ångestdämpande saker - sötsaker, alkohol och shopping. Inte för att jag varit ohälsosamt förslavad under dessa men det är så spännande att se vad som händer! Och vet ni vad som händer? Jo, jag är ännu mer fokuserad och effektiv på jobbet, jag letar efter nya projekt att påbörja, jag pillar mer på mina nagelband och jag tar gärna en eller flera "tittar" i kylskåpet på kvällarna! Samtidigt är jag mer pigg, har försökt låta bli att plocka så mycket hemma, kan numera ta en lässtund och ser framemot alla träningsutmaningar! Intressant!

Tankens kraft... Igår firade vi att Piratfarsan har fått ett nytt jobb! Så roligt med en ny början för honom. Det kommer även vara en del nytt för oss härhemma. Han har varit väldigt fokuserad vad gäller detta jobb. Från första stund efter intervjun har han visualiserat sig själv på den nya arbetsplatsen, läst på om sin framtida arbetsuppgifter mm. Det är då man lyckas!

Tankens kraft och visualisering. Inget främmande för en löpare men inte alltid lika lätt att genomföra. När jag läser folks bloggar så märker jag snabbt vilka som har vasst pannben - deras inlägg andas beslutsamhet och de uppnår oxå det de vill, även det omöjliga.
Där har jag mycket att lära.
Just nu har jag en idé och Piratfarsan är med på den. Detta visualiserade jag hårt under dagens
löptur.
Se här:



Vi kommer lämna barnen hos farmor och farfar som bor bara 4-5 mil därifrån, så vi slipper "gråta efter mamma"-scenariot. Undrar förresten hur långt han sprang den lille killen?

2 kommentarer:

  1. Hi hi videon var kul med barnet!!
    Tänker ni springa nästa år i Skövde? Jag har börjat att fundera på samma sak!!!
    Vi kanske....??

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag använder mig jättemycket av mental träning, visualisering.. så man vet vart ens fokus ligger.. det är fantastiska verktyg. Jättekul att han fick jobbet, hur roligt som helst.. men så har han ju jobbat hårt för det (åtminstone i tanken).

    /Liv

    SvaraRadera