onsdag 15 maj 2013

Saker jag lärt mig under mina 5 år som löpare! Del 2

1. Planering av träning. Nödvändigt men ack så trist i längden. För mig ett måste att redan på söndagen bestämma hur träningsveckan ska se ut. Den ska klaffa med jobbet och familjelivet. Som småbarnsförälder så tycker jag att man ska ge sig den belöningen att träna sin kropp - man vinner på det i längden på alla sätt! Och när barnen är lite större kan man ex köra styrkeövningar medan de leker i lekparken eller springa intervaller när de cyklar! Och för varje träningspass ger jag mig själv en klapp på axeln - f*n så duktig jag är som tränar!
2. Just do it! Ja, så är det. Har du planerat in träning tisdag kväll och det råkar snöa/blåsa hårt/regna/vara mörkt/vara kallt så gäller det att inte tänka på alla hinder och obekvämligheter utan bara ge sig ut! Jag brukar säga att det svåraste med träning på vintern är att passera ytterdörren! Att träna med kompisar sporrar, har man träningsdejt är det inte så lätt att bara hoppa av för att ligga i soffan resten av kvällen!
3. Yoga is da shit för löpare! Man blir faktiskt väldigt stel i kroppen av att bara springa, speciellt om man passerat första ungdomen och inte är en överrörlig typ. Jag kör lite olika typer av yoga beroende på vad jag känner för. Bäst är det med ett litet pass på morgonen. Asthanga gör dig stark och ökar rörligheten liksom Hatha och Yin. Kundalini ger bra stryka och uthållighet i ryggen. Och så glöm inte kärnan i yogan - att genom yogan och meditationen blir ett med Alltet. Men jag erkänner - jag borde köra mycket mer yoga än vad jag gör!
4. Att gå in i väggen. Jag har aldrig gjort det. Trodde att det är ett måste när man sprungit 3 mil men icke. Jag tror att det handlar om planering av loppet, planering av vad och när och hur mycket du ska dricka och äta för att hålla energin uppe! Och så är det ju viktigt med ett pannben förstås! Men jag ska vara ödmjuk... kanske kommer jag möta denna vägg någon gång men då skriver jag om det, jag lovar!
5. Var i tid på lopp. För att inte hamna längst bort i den 500 meter långa bajamaja kön 4 minuter före start. För att i lugn och ro klä av, lämna in dina väskor och värma upp. Jag försöker lufsa/jogga ca 2 kilometer före ett millopp så benen är redan på g när startskottet går, det funkar utmärkt.
6. Ha med dig toapapper. Ja, löpning kan sätta fart på tarmarna. Say no more...
7. Visualisering före lopp/utmaningar. Kan hjälpa bra! Min bästa visualisering är att se framför mig när jag springer Lidingöloppet eller LidingöUltra - det är de 2 loppen jag njutit av mest de senaste åren. Men det räcker inte, jag försöker ta fram känslan jag haft under dessa lopp, känsla av flow, glädje, styrka!
8. Mantra. Är bra när man börjar bli trött." Stark och snabb" eller "lätt och fort" etc.
9. Terräng. Jag älskar att springa i terräng att vara i naturen. Det är jobbigare att springa i terräng och jag har nu insett att det kräver sina förberedelser av ffa fötter. Träna balans, fotledsstryka, hoppa mycket och landa lite snett åt olika håll - risken att du kommer stuka dig kommer vara lite mindre.
10. Fötter. Ta hand om dem och älska dem - det är de som  gör det möjligt för dig att springa. Sköt om dem, unna dig fotvård ibland, smörj in med vaselin eller dylikt och/eller tejpa tårna före lopp för att slippa skavsår etc. Du kommer att tappa naglar på långlopp, det hör bara till. Det är en trofé.
11. Ha kul! Alltid. Det är klart att när du springer den femte tusingen så känns det inte så himla kul men på det stora hela ska du känna glädje när du springer. Och har du tappat den? gå tillbaka ett steg, rannsaka dig (se tidigare inlägg) och kolla var den gömt sig och varför. Gör om gör rätt!
12. Prehab. Man ska ta hand om sin kropp som man gör med en ny dyr bil - den servar man regelbundet innan den går sönder. Gör så med dig själv oxå. Ta gärna reda på var i din kropp dina svaga punkter sitter, ta hjälp av proffs eller googla hur du kan stärka dessa. Prehabövningar är kanske tråkiga men de gör att du kan träna utan att gå sönder! Det vet jag först nu!
13. Rehab är när du redan gått sönder. Slarva inte, det räcker oftast inte att vila en vecka och om besvären kommer tillbaka ta reda på varför - behöver du stärka nån del av kroppen, öka rörligheten någonstans eller kanske ska du jobba mer på bra teknik?
14. Born to run. Den boken blev jag förförd av april 2012; yngsta sonen hade vattkoppor och jag sträckläste den. Sen gick jag och köpte tunnsulade skor och körde på... som vanligt 15-20 km pass! Haha. Inte undra på att jag gick söner! Barfotaskor är säkert bra men kräver teknik, styrka och att man vänjer fötterna och vaderna lite i taget Det vet jag nu och har gått tillbaka till mina dämpade Nike! Men boken är fortfarande magisk!
16. Jag springer bäst utan klocka, den stressar mig ibland, gör att jag vill bara prestera. Men när jag vill kapa tiden på milen är den guldvärd och åker fram!
15. Ta inte allt så seriöst! Det är ju bara löpning och du är bara amatör. Missade pass är inte hela världen! Ibland vill livet annat och det är bra att vara ödmjuk och flexibel. Men på lopp - då är det fullt allvar! ;o)

Vet inte om jag kan komma på flera saker jag lärt mig. Det finna säker många många fler men just nu är det tomt i bollen.
Vad har du lärt dig under dina år som löpare?

1 kommentar:

  1. Oj vad du lär dig! Ska fundera om jag lärt mig något också... :)

    SvaraRadera