torsdag 2 maj 2013

Saker jag lärt mig under mina 5 år som löpare! del 1

1. Det är bra med bålstyrka. Alla har vi plankat i olika varianter men jag tror inte man måste gå till överdrift; man tränar ju bålen medan man springer. Bara man då och då under passet tänker på hållningen så löser det sig! Benstyrka tränas bäst i backintervaller, se nedan.
2. Man blir inte snabbare om man inte springer intervaller. Tyvärr. Skittrist men om man börjar med korta 30 sekunders intervaller alternativt lite rusher som i fartlek så kommer man långt. Långa intervaller ger sjukt bra resultat på långa lopp! Att ha grym musik i öronen eller någon som skriker vid sidan av backen hjälper förstås. Och backintervaller i olika varianter är jobbigast men roligast tycker jag.
3. Ha inte på för mycket värmeliniment typ Linnex eller Percutane - du kommer vakna mitt i natten av vansinniga brännande smärtor om du inte redan skrikit av dessa i duschen! Men de är bra! Linimenten alltså!
4. Hälsosam träning är som en stol och bör bestå av 4 ben: KONDITION (löpning för min del), STYRKETRÄNING (cirkelträning + fyspass hemma med KB för min del), STRETCTHING (ja, det där som jag hastar och snackar mig igenom och något som jag insett först på sistone - RÖRLIGHETSTRÄNING!  Det senare kommer jag skriva lite mer om!
Andra saker som förstås är viktiga för att man ska må bra och inte dra på sig skador är bra mat, tillräckligt med sömn återhämtning (svårt det där med att vila ibland när man är i ett flow).
VARIATION är viktigt. De löpare som jag känner och som springer sjukt långt och som klarar sig utan skador kör även cykling, powerwalks, simning, skidor, yoga  mm.
5. Skumrulle. En grej som har legat i vår källare (införskaffades pga makens återkommande ryggskott) i många många år och som det ibland rullades lite rygg på eller användes av barnen som något slags cirkusredskap. Fantastiskt bra att mjuka upp musklerna och dess fascior med. Jävligt ont gör det, som massage på djupet. Nu vet jag att man ska köra med rullen både före och efter passet!
6. Klä dig rätt dvs inte för varmt! Jag är så varm av mig. Och blir jag varm och svettig fort så springer jag jättedåligt och blir så irriterad. Så en regel är att jag ska frysa lite de första 5-10 minuterna av passet - då är klädseln bra!
7. Självrannsakan - stanna upp då och då och fråga dig själv ärligt varför tränar/springer jag? Alla har sina skäl. Det viktiga är att de ska vara DINA och inte någon annans! Och dina skäl kan ju ändras ibland från månad till månad så ställ den frågan ofta! Det är lätt att påverkas via sociala medier och trender; det gäller även att förköpa sig på träningskläder och andra "nödvändiga" prylar!  Vad behöver du egentligen för att kunna springa? Var sann mot dig själv, uttjatat men sant.
8. Långa spinkiga ben, måste man inte ha för att vara löpare! Det har jag sett på så många lopp! Rätt som det är kommer en människa med stabbiga microben och springer som ett jehu! Så - du har inga svepskäl längre, hehe!
9. Springa med andra är kul men inte nödvändigt! Det kan uppfylla ett social behov och vara skönt avstressande! Springer man i grupp där tempot skiljer sig mellan löparna så är intervall- eller teknikträning att föredra!
10. Människan är gjord för att röra på sig och förmodligen för att springa. Vi kan springa långt och vi kan springa fort. Våga testa och spränga dina gränser - du anar inte vad du kan åstadkomma. Tjejmarathon ifjol var en sådan remainder - jag insåg att jag kan springa hur långt som helst!

forts följer...
PS. Ja, jag har klippt av mig håret! :o)

3 kommentarer:

  1. Gillar :) men vad gör du?

    SvaraRadera
  2. Du är så snabb MArika - jag satt och skrev på inlägget!

    SvaraRadera
  3. Skumrulle är högt på min önskelista, vill så testa!
    Och tack för resten av inlägget också ;)

    SvaraRadera